Το Οικολογικό Κέντρο Προσχολικής Αγωγής «Ξεκίνημα» ανήκει στο Δίκτυο «Οικολογικά Σχολεία» υπό την εποπτεία της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ, και υλοποιεί προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.), από το 1992, που ήρθαμε στις Ιδιόκτητες μας Εγκαταστάσεις (κτήμα 4 στρεμμάτων μέσα στο Μεσογείτικο Κάμπο).

Δράσεις που υλοποιούνται μέσα στα πλαίσια του ετήσιου προγράμματός μας.

Πρόγραμμα Π.Ε. με θέμα ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ (χαρτιού και Αλουμινίου)

Πρόγραμμα κατασκευής λιπάσματος με τις φλούδες από το υγιεινό πρωινό των παιδιών (κομπόστ)

Πρόγραμμα Συλλογής κατεστραμμένων μπαταριών και λαμπτήρων

Πρόγραμμα χειροτεχνιών και κατασκευών από ανακυκλώσιμα υλικά (Ημερολόγιο, Μάσκες Αποκριάς, Στολές κ.ά.)

Πρόγραμμα Π.Ε. με κύριο θέμα «Ο Κήπος μας»

Α΄ στάδιο: Σεπτέμβριος – Μάρτιος

Β΄στάδιο: Απρίλιος – Αύγουστος

 

Ανάλογα με την εποχή (Α΄ ή Β΄ στάδιο), γίνονται και οι ανάλογες σπορές και γεωργικές εργασίες.

Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος υλοποιούνται αρκετές από τις δραστηριότητες του σχολείου μας.

Με τη βοήθεια και τη καθοδήγηση του κ. Βασιλείου Χρήστου (Δάσκαλος – Περιβαλλοντολόγος) Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης από το 1995 έως το 2004, σε όλα τα Ιδιωτικά και Δημόσια Νηπιαγωγεία και Δημοτικά της Ανατολικής Αττικής,  της Διευθύντριάς μας κ. Κατερίνας Αράπη και όλου του Διδακτικού Προσωπικού του Σχολείου μας, τα παιδιά επισκέπτονται τους ανάλογους διαμορφωμένους χώρους του σχολείου μας για:

  • να σκάψουν,
  • να αφρατέψουν το χώμα,
  • να σπείρουν,
  • να φυτέψουν,
  • να ποτίσουν ανάλογα τις ανάγκες,
  • να κάνουν συγκομιδή
  • και βέβαια να παρατηρήσουν, να δημιουργήσουν και τελικά να μάθουν….

Να μια σύντομη περιγραφή
για να καταλάβουμε αυτόν τον μηχανισμό μάθησης:

Ανοιχτές ερωτήσεις

Προτρέπουμε τα παιδιά να διατυπώσουν ανοιχτές ερωτήσεις στην τάξη, έτσι μαθαίνουν: να οργανώσουν τη σκέψη τους, να αναπτύξουν το δυναμικό τους, να εκφράζονται, να φαντάζονται, να δημιουργούν.

Βιωματική μάθηση

Ακόμη μέσα από την βιωματική μάθηση, τις αισθήσεις, τη δραματοποίηση, το παραμύθι, να ανακαλύψουν νέους τρόπους προσέγγισης  όλων αυτών που έκαναν, είδαν και παρατήρησαν στον κήπο μας.

Κύκλος της ζωής

Παρακολουθούν ολόκληρο το κύκλο της ζωής ενός φυτού, από το φύτεμα του σπόρου στο μικρό μας Θερμοκήπιο, τη μεταφύτευσή του μικρού φυτού σε ειδικά κυπελάκια και την φύτευσή τους στο χωράφι μας την κατάλληλη εποχή.

Φροντίδα Φυτών

Θα ακολουθήσει το πότισμα και η φροντίδα τους, που συγχρόνως θα γίνεται και παρατήρηση της ανάπτυξης του φυτού, μέχρι να βγάλει τους ανάλογους καρπούς , που πρώτα τα παιδιά τους γεύονται και φτάνουμε στους σπόρους, από μερικά φυτά, που απέμειναν, για να τους έχουμε για την επόμενη  χρονιά.

Καθημερινή ευθύνη

Μέσα από την ανάληψη καθημερινών ατομικών ή ομαδικών ευθυνών ξεκινώντας από την προετοιμασία του χώματος και του ξεχορταριάσματος μέχρι την συγκομιδή και εκμετάλλευση των καρπών… μέσα από την παρασκευή μαρμελάδων, υγιεινών γευμάτων, γλυκισμάτων & φυσικών χυμών… μέσα από το μάζεμα, το πάτημα των σταφυλιών και την παραγωγή μούστου, μουσταλευριάς & μουστοκούλουρων….  τα παιδιά γνωρίζουν με τρόπο αβίαστο και ευχάριστο τον κόσμο των ενηλίκων, της καθημερινές ασχολίες του τόπου που ζουν και βέβαια αναπτύσσουν με τρόπο ιδανικό κοινωνικές ικανότητες και την προσωπική τους ταυτότητα.

Εξοικίωση

Επιπλέον μαθαίνουν να ξεχωρίζουν τα διάφορα είδη λαχανικών, βοτάνων και μυρωδικών που υπάρχουν στον περιβάλλοντα χώρο, παρατηρούν την διαφοροποίηση των δέντρων και των φυτών από εποχή σε εποχή, εξοικειώνονται τον τρόπο φύτευσης του βολβού, σπόρου ή φυτού,  εντοπίζουν και καλούνται να λύσουν προβλήματα που γεννούν τα ακραία καιρικά φαινόμενα σε όλες τις εποχές.

Προμαθηματικές ασκήσεις

Με την παρατήρηση κάνουμε και Προμαθηματικές ασκήσεις, όπου για παράδειγμα μετρώντας τα φυτά μας, τα παιδιά μαθαίνουν τις έννοιες των αριθμών από το 1 έως το 10 ή αποκτούν αίσθηση των δυάδων, τριάδων κ.ο.κ., από τις σειρές που έχουν φυτέψει τα φυτά, την μέτρηση τους ύψους της ανάπτυξης των φυτών.

Προαναγνωστικές Ασκήσεις

Επίσης γίνονται Προαναγνωστικές Ασκήσεις με τις ταμπέλες που υπάρχουν σε κάθε παρτέρι του κήπου μας με τα ονόματα των Φυτών που υπάρχουν: ΝΤΟΜΑΤΑ, ΚΡΕΜΜΥΔΙ, ΣΕΛΙΝΟ, ΠΙΠΕΡΙΑ, ΑΓΓΟΥΡΙ, ΣΠΑΝΑΚΙ, ΜΑΡΟΥΛΙ κ.ά. ή με την παρακολούθηση του Ημερολογίου Κήπου όπου τα παιδιά πρέπει να παρακολουθούν καθημερινά ώστε να μπορούν εύκολα να ξέρουν τις εργασίες και την ομάδα που θα τις διεκπεραιώσει.

Γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι σε αντίθεση με το γράψιμο, το παιδί όταν διαβάζει, πρέπει να προσαρμοστεί στην πρόθεση και στην σκέψη του άλλου. Δεν εξαρτάται από τον εαυτό του αλλά από κάτι εξωτερικό, αντικειμενικό: «αυτό που λέει εδώ».

Οι Ταμπελίτσες του Κήπου μας είναι το καλύτερο και το πιο ευχάριστο ερέθισμα για τις πρώτες του Λέξεις. Παίζοντας θα τις μεταφέρει στην τάξη (Προαναγνωστικές Ασκήσεις) και μαζί με την παιδαγωγό του θα αρχίσει να κάνει και τις Προγραφικές του Ασκήσεις  με όλα τα ερεθίσματα που πήρε από τον κήπο.

Βραβείο «Καλύτερου Κηπουρού»

Τέλος μέσα από την ενασχόληση του παιδιού με την Γη εκείνο μαθαίνει να χαίρεται την ζωή, παίρνει χαρά και επιβραβεύεται για τον κόπο του, με τα βραβείο του «Καλύτερου Κηπουρού» που απονέμουν τα ίδια τα παιδιά κάθε εβδομάδα σε εκείνο που έκριναν ότι άξιζε να ψηφιστεί.

Μεθοδολογία

Στη διάρκεια των ανωτέρω Εκπαιδευτικών μας Προγραμμάτων χρησιμοποιούνται Παιδαγωγικοί μέθοδοι, γλωσσικές δραστηριότητες, παιχνίδια αισθήσεων, ψυχοκινητικές ασκήσεις, χειροτεχνικές δραστηριότητες, οι οποίες ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα, στις ανάγκες και στις δυνατότητες των παιδιών αυτής της ηλικίας.

Χρησιμοποιούνται διδακτικά μοντέλα (ολιστικό) που βοηθούν στη διαδικασία της ολοκληρωμένης μάθησης και ωθούν τα παιδιά να σκέφτονται, να βρίσκουν τη λύση μόνα τους, μέσα από την έρευνα και τον πειραματισμό.

Με τις σύγχρονες μεθόδους (project, field trip, περιβαλλοντικό μονοπάτι) οι Παιδαγωγοί του σχολείου μας – αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και βοηθούν τα παιδιά να αισθανθούν ασφάλεια και σιγουριά, να χαρούν και να αποζητήσουν μια νέα επίσκεψη, δραστηριότητα.

Για το σχολείο μας λοιπόν, η φύση και το περιβάλλον δεν είναι ένα απλό ή ανεξάρτητο κομμάτι του προγράμματός μας, ένα απλό μάθημα κηπουρικής, αλλά ένα ουσιαστικό κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας που συνδέει όλα τα γνωστικά αντικείμενα, βοηθάει στην απόκτηση οικολογικής συνείδησης, στην ανάπτυξη της επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των συμμαθητών και βέβαια στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων και μαθησιακών περιοχών.